House of Frankenstein (1944)

6 kommentarer


I fängelset sitter dr Niemann sedan femton år. Hans brott var att plundra gravar och försöka överföra en människohjärna till en hund. Genom ett lycksaligt blixtnedslag som raserar fängelset lyckas Niemann och hans cellpolare, puckelryggen Daniel, fly. De stöter på en kringresande freakshow som visar upp skelettet tillhörande greve Dracula. Efter att ha mördat ägarna tar Niemann och Daniel över deras roller. Men i ett ogenomtänkt ögonblick råkar Niemann dra ut träpålen ur skelettet och Dracula återvänder till livet, komplett med finkläder och allt. I byn Frankenstein försöker paret hitta Henry Frankensteins anteckningar. Detta lyckas de med, men finner dessutom Larry Talbot och Frankensteins monster som trots flodvågen i slutet av "Frankenstein Meets the Wolf Man" på något sätt frysit fast i den ständigt lägliga isgrottan. Monstret är helt likgiltig till att tinas upp medan Talbot inte är tacksam över sin andra chans i livet. Niemann tror sig dock veta hur varulvsförbannelsen kan botas: genom ett hjärnbyte...



Erle C. Kenton är tillbaka som regissör och även Boris Karloff gör en återkomst i filmserien, denna gång som dr Niemann. Med andra ord får han möta sin egen gamla rollfigur Monstret (Glenn Strange). Lon Chaney Jr spelar såklart Talbot/varulven, John Carradine gör greve Dracula och Lionel Atwill syns återigen som ny bikaraktär. Mest engagemang skapar J. Carrol Naish som Daniel, mannen som ingen kan älska på grund av puckeln. Elena Verdugo som zigenardanserskan Ilonka är precis som de flesta kvinnorna i de senare "Frankenstein"-filmerna enbart utfyllnad. Manuset till "House of Frankenstein" är ingenting annat än en ren katastrof. Att ekonomiska intressen ligger bakom filmen är väl knappast svårt att gissa sig till. Dracula får en egen liten film i filmen. Dåligt, ointressant, störande. I den delen blir regin lika katastrofal som manuset. Givetvis serveras vi det stiliga unga kärleksparet (men bara i den delen av filmen) som presenteras i närbilder som påminner om filmisar, det vill säga väldigt utstuderat och för att visa upp hur vackra de är. Värst är att Peter Coe i rollen som den manliga skyltdockan, förlåt jag menar hjälten, inte bara är en usel skådespelare utan dessutom själv i sitt sätt att spela tycks vilja framstå som så stilig som möjligt. Detta får samma effekt som "skådespeleriet" i "Baywatch": han ser fullständigt korkad ut. Som vanligt har männen överseende med kvinnan som tror att hon är stark. Nåja, dessa karaktärer åker ur handlingen ganska snart när Dracula inte längre behövs. 



Det finns såklart fler problem med "House of Frankenstein". Händelserna i Vasaria i de två föregående filmerna har plötsligt flyttats till byn Frankenstein. Och Vasaria har döpts om till Visaria. Hänger ni med? Rasismen som främst riktas mot zigenarna finns kvar. Här framställs de som mer primitiva än någonsin. Och så är vi tillbaka vid de oavsiktliga (eller?) sexuella anspelningarna. Niemann lovar att Daniels hjärna ska få en ny kropp vilket får den sistnämnde med hes röst utbrista: "For that I will do anything!". Den kvinnliga skyltdockan talar om för Dracula att "It's too large" varpå han svarar "It will become smaller". Vad de pratar om? En ring såklart!



Förresten, Ilonka har ju faktiskt en uppgift i filmen: att förälska sig i Talbot och därmed bli den som kan döda honom och ge honom frid. Samtidigt som hon skjuter sin älskade med en silverkula och därefter dör själv (eftersom varulven hann attackera henne) kommer skallgångskedjan bestående av männen (såklart) i Visaria. De letar efter försvunna personer men när de får syn på Frankensteins monster, hur de nu känner till honom eftersom filmen ändrar på vart saker och ting utspelar sig, förvandlas de såklart till en lynchmobb. Borgmästaren beordrar att man ska sätta eld på skogen. Visserligen försätter de hela bygden i fara men planen lyckas: monstret släpar med sig Niemann ner i kvicksand och båda försvinner. Nu är väl äntligen terrorn över?

Det här är den sista filmen med namnet "Frankenstein" i titeln. En titel som för övrigt är lite lustig, dels eftersom ingen ur släkten medverkar och dels för att även om man räknar monstret som Frankenstein, medverkar han knappt i filmen. Faktum är dock att ännu en film återstår och jag ska se och ta upp den inom en snar framtid också. Det rör sig om "House of Dracula" som är den sista Universal-filmen att följa denna tidslinje och den sista som inkluderar monstret i ett försök till seriösare sammanhang. Vad jag tycker om "House of Frankenstein" framgår nog av tonen i texten ovan...
 
1 Sofia:

skriven

Haha, det här blir ju bara mer och mer schizofrent. Gillar att affischen jämställer läkare och personer med missbildningar med vampyrer och varulvar. Säger något om hur fast förankrade de bilderna hade blivit i skräckpopulärkulturen vid det här laget.

2 BlueRoseCase:

skriven

Filmserien hade definitivt förvandlats till en dagssåpa vid det här laget. Kontinuitet, vad är det? Rasismen som präglar de här senare filmerna ger en besk eftersmak med tanke på under vilken tidsperiod de gjordes.

3 Anonym:

skriven

ooo jag sag "sjunde inseglet" igar pa tv.

det visas valldigt mycket svenskt pa tv har. wallander serien alla bergman grejer, mitt liv som hund o det ar sakert mer men jag har bara sett detta for att jag av en slump satt pa tven. den var ju bra, underfundig humor.

4 BlueRoseCase:

skriven

Jag har den på DVD men har bara sett den en gång, minns att jag också gillade den. Tyckte den var både rolig och obehaglig. Wallander? Alltså med Krister Henriksson eller den brittiska med din favorit Branagh?

5 Anonym:

skriven

hahaha. men dom visade dom gamla med lassgard, gillar hans tolkning, gillar han rent allmant. men ja dom har visat hedriksson ocksa ho ho. o kenneth branaghaahahah. i sommras nar jag var i stan o kollade tv hos foraldrarna sa kom jag pa detta master verk, http://www.youtube.com/watch?v=tBb83bNiKgE

6 BlueRoseCase:

skriven

Hahahaha!