Vi avslutar denna kavalkad av film- och TV-platser i New York. Ovan Empire State Building som väl knappast behöver någon närmare presentation i filmsammanhang. Här klättrade en viss storvuxen apa upp på 1930-talet. Första fotografiet nedan föreställer The Dakota Building där bland andra Judy Garland och Boris Karloff bott. Utanför entrén sköts John Lennon ihjäl. Fasaden används även som bostadshuset i Roman Polanskis filmatisering av Ira Levins roman "Rosemary's Baby". Sist ut i inlägget är givetvis Tom's Restaurant, för många av oss för evigt förknippad med "Seinfeld" där det var känt som Monk's. Och med detta har vi nått slutet på denna sightseeing av filmrelaterade platser - för denna gång.
 
 

King Kong, Rosemary's Baby och Seinfeld

Filmlocations Kommentera
 
Vi avslutar denna kavalkad av film- och TV-platser i New York. Ovan Empire State Building som väl knappast behöver någon närmare presentation i filmsammanhang. Här klättrade en viss storvuxen apa upp på 1930-talet. Första fotografiet nedan föreställer The Dakota Building där bland andra Judy Garland och Boris Karloff bott. Utanför entrén sköts John Lennon ihjäl. Fasaden används även som bostadshuset i Roman Polanskis filmatisering av Ira Levins roman "Rosemary's Baby". Sist ut i inlägget är givetvis Tom's Restaurant, för många av oss för evigt förknippad med "Seinfeld" där det var känt som Monk's. Och med detta har vi nått slutet på denna sightseeing av filmrelaterade platser - för denna gång.
 
 
 
Väl på plats i Washington D.C slog det oss att en annan känd skräckfilmsmiljö fanns någonstans i krokarna, nämligen huset där familjen MacNeil bodde i William Friedkins "The Exorcist". Under en promenad i Georgetown första kvällen googlade vi fram adressen och det visade sig att vi bara var en kort promenad från platsen. Huset fanns kvar, trappan likaså. Det roligaste och mest oväntade av allt var att vi inte var ensamma filmturister där. Klicka på bilderna nedan för större versioner i eget fönster.
 
 

Huset/trappan från The Exorcist

Filmlocations Kommentera
 
Väl på plats i Washington D.C slog det oss att en annan känd skräckfilmsmiljö fanns någonstans i krokarna, nämligen huset där familjen MacNeil bodde i William Friedkins "The Exorcist". Under en promenad i Georgetown första kvällen googlade vi fram adressen och det visade sig att vi bara var en kort promenad från platsen. Huset fanns kvar, trappan likaså. Det roligaste och mest oväntade av allt var att vi inte var ensamma filmturister där. Klicka på bilderna nedan för större versioner i eget fönster.
 
 
 
På väg mot familjen Ewings hem, färdandes efter en traktor. Var tvungen att filma några sekunder eftersom det var en sådan surrealistisk/pittoresk upplevelse och för att fånga vår chaufförs härliga dialekt...
 
Givetvis ingick Dallas i sommarens resrutt. Överlag var det en väldigt trevlig plats med en märklig småstadskänsla downtown. Nu var vi mer eller mindre förbipasserande men hann med ändå uppleva en hel del JFK-relaterat och annat. Även Southfork Ranch stod såklart på agendan. Vi börjar där med ett antal fotografier som är klickbara för större versioner.
 
   
   
    
 
 (posering i Jock Ewings stol från serien)
 (Rodeon som byggdes för serien)
 (köket som återskapades i studio)
 (den riktiga Southfork-hallen)
 (rummet där JR Ewing hittades död i den nya serien)
 (salongen som sågs i Dallas Reunion: Return to Southfork 2004)
   
  
 
 
Nedan hittar du några bilder och filmklipp från Renaissance Tower som tjänstgjorde som den ursprungliga Ewing Oil-byggnaden 1978-1987 (och i nya skräpet) innan familjen förlorade företaget. Några av mina favoritscener utspelar sig just vid den numera ombyggda entrén, mest för att de är så tekniskt avancerade med trafik och statister och åskådare som ibland reflekteras i fönstren och nedan kan du se en kort mix med exempel på sådana samt min egen version av den typiska panoreringen uppåt... 
 
  
 
 
Inte långt från Renaissance Tower ligger den mysiga parken Thanksgiving Square. Här utspelar sig min favoritscen ur serien, nämligen slutsekvensen från avsnittet "The Letter" (1983) där Bobby på grund av allt hemligt intrigerande från JR och Katherine Wentworth gör slut med Pam. Det var roligt att se att platsen tycktes vara i det närmaste oförändrad sedan nämnda scen filmades för 31 år sen. Jag passade också på att göra en egen liten tribute till scenen...
 
 
   

Southfork Ranch, Ewing Oil och Dallas

Filmlocations Kommentera
 
På väg mot familjen Ewings hem, färdandes efter en traktor. Var tvungen att filma några sekunder eftersom det var en sådan surrealistisk/pittoresk upplevelse och för att fånga vår chaufförs härliga dialekt...
 
Givetvis ingick Dallas i sommarens resrutt. Överlag var det en väldigt trevlig plats med en märklig småstadskänsla downtown. Nu var vi mer eller mindre förbipasserande men hann med ändå uppleva en hel del JFK-relaterat och annat. Även Southfork Ranch stod såklart på agendan. Vi börjar där med ett antal fotografier som är klickbara för större versioner.
 
   
   
    
 
 (posering i Jock Ewings stol från serien)
 (Rodeon som byggdes för serien)
 (köket som återskapades i studio)
 (den riktiga Southfork-hallen)
 (rummet där JR Ewing hittades död i den nya serien)
 (salongen som sågs i Dallas Reunion: Return to Southfork 2004)
   
  
 
 
Nedan hittar du några bilder och filmklipp från Renaissance Tower som tjänstgjorde som den ursprungliga Ewing Oil-byggnaden 1978-1987 (och i nya skräpet) innan familjen förlorade företaget. Några av mina favoritscener utspelar sig just vid den numera ombyggda entrén, mest för att de är så tekniskt avancerade med trafik och statister och åskådare som ibland reflekteras i fönstren och nedan kan du se en kort mix med exempel på sådana samt min egen version av den typiska panoreringen uppåt... 
 
  
 
 
Inte långt från Renaissance Tower ligger den mysiga parken Thanksgiving Square. Här utspelar sig min favoritscen ur serien, nämligen slutsekvensen från avsnittet "The Letter" (1983) där Bobby på grund av allt hemligt intrigerande från JR och Katherine Wentworth gör slut med Pam. Det var roligt att se att platsen tycktes vara i det närmaste oförändrad sedan nämnda scen filmades för 31 år sen. Jag passade också på att göra en egen liten tribute till scenen...