Mycket av den musik jag lyssnar på upptäcker jag genom filmer. Det mesta finns också på Spotify vilket såklart underlättar lyssnandet en hel del. I det här inlägget tänkte jag lista några (i sammanhanget få) låtar som jag upptäckt via filmer och som blivit favoriter för undertecknad. Listan är helt utan någon inbördes ordning och titlarna utgör också länkar till Spotify. Lämna gärna tips på låtar som du hittat genom filmer! Och här är förresten en länk till min ständigt uppdaterade spellista med filmmusik.
 
Denna låt används som något av ett tema i Roman Polanskis ganska lyckade thriller ”Frantic” där Harrison Fords karaktär desperat letar efter sin kidnappade fru i Paris.
 
Den danska skräckklassikern som lånade sitt namn från Sos Fengers låt är en av mina favoriter och också det jag tänker på varje gång jag hör musiken. Att den sedan inte riktigt passar in i filmen gör den sistnämnda än mer obehaglig.
 
Slutmusiken ur Werner Herzogs sorgliga och märkligt gripande dokumentär ”Grizzly Man” hjälper definitivt till att lämna något kvar hos åskådaren. Vid omtitten i våras fastnade låten rejält i mig och har sedan dess spelats till och från i lägenheten – med vemod som följd.
 
Upptäckte denna i Gael García Bernals korta långfilm "Déficit". Stämningsfull och på något vis lite vemodig.
 
Att jag upptäckte denna via Francis Ford Coppolas mediokra pekoral till film ”Bram Stoker's Dracula” är kanske inte så konstigt med tanke på att låten skrevs för filmen. Men medan Annie Lennox stämma till och från ljuder ur mina högtalare har jag aktivt valt att glömma filmen.
 
Oinspirerade och förutsägbara ”I am Legend” innehöll en ljuspunkt vilket såklart är ovan nämnda låt med Bob Marley som ackompanjerar eftertexterna.
 
Tro det eller ej, men det är tack vare ”Twilight” som jag upptäckte denna låt. Det är dock ett faktum som jag har förträngt och de få gånger jag tänker på det väljer jag att se det som belöningen för att jag plågade mig igenom skiten...
 
En del musik, eller låtar, träffar liksom direkt i hjärtat. För min del innebär det att jag vet redan tidigt att jag aldrig kommer tröttna på stycket. ”All That Is Beautiful” som jag upptäckte i norska skräckmästerverket ”Fritt Vilt” är en sådan låt.
 
När slutet kom på premiärvisningen av ”Solstorm” kände jag redan till Lalehs ”Live Tomorrow”, men i kombination med minnena från filminspelningen och vyerna över Kiruna fick låten plötsligt en ny innebörd – och en plats i mitt hjärta.
 
Även denna Bowie-klassiker kände jag såklart till innan jag såg ”Christiane F – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo”, men det var nämnda film som gjorde att jag fick upp ögonen, och inte minst öronen, för den.
 
Vissa filmer tål inte att ses om. ”Great Expectations” från 1997 är för mig en sådan film. Låten ”Life in Mono” har jag dock återvänt till om och om igen ända sedan jag såg filmen på bio när det begav sig.
 
Jag är med några få undantag inget större fan av Moby. Eller snarare är jag inte särskilt bevandrad i hans musik. Tack vare slutsekvensen i ”Scream” är dock hans ”First Cool Hive” med mig, till synes för alltid.

Låtar upptäckta genom filmer

Filmmusik 6 kommentarer
 
Mycket av den musik jag lyssnar på upptäcker jag genom filmer. Det mesta finns också på Spotify vilket såklart underlättar lyssnandet en hel del. I det här inlägget tänkte jag lista några (i sammanhanget få) låtar som jag upptäckt via filmer och som blivit favoriter för undertecknad. Listan är helt utan någon inbördes ordning och titlarna utgör också länkar till Spotify. Lämna gärna tips på låtar som du hittat genom filmer! Och här är förresten en länk till min ständigt uppdaterade spellista med filmmusik.
 
Denna låt används som något av ett tema i Roman Polanskis ganska lyckade thriller ”Frantic” där Harrison Fords karaktär desperat letar efter sin kidnappade fru i Paris.
 
Den danska skräckklassikern som lånade sitt namn från Sos Fengers låt är en av mina favoriter och också det jag tänker på varje gång jag hör musiken. Att den sedan inte riktigt passar in i filmen gör den sistnämnda än mer obehaglig.
 
Slutmusiken ur Werner Herzogs sorgliga och märkligt gripande dokumentär ”Grizzly Man” hjälper definitivt till att lämna något kvar hos åskådaren. Vid omtitten i våras fastnade låten rejält i mig och har sedan dess spelats till och från i lägenheten – med vemod som följd.
 
Upptäckte denna i Gael García Bernals korta långfilm "Déficit". Stämningsfull och på något vis lite vemodig.
 
Att jag upptäckte denna via Francis Ford Coppolas mediokra pekoral till film ”Bram Stoker's Dracula” är kanske inte så konstigt med tanke på att låten skrevs för filmen. Men medan Annie Lennox stämma till och från ljuder ur mina högtalare har jag aktivt valt att glömma filmen.
 
Oinspirerade och förutsägbara ”I am Legend” innehöll en ljuspunkt vilket såklart är ovan nämnda låt med Bob Marley som ackompanjerar eftertexterna.
 
Tro det eller ej, men det är tack vare ”Twilight” som jag upptäckte denna låt. Det är dock ett faktum som jag har förträngt och de få gånger jag tänker på det väljer jag att se det som belöningen för att jag plågade mig igenom skiten...
 
En del musik, eller låtar, träffar liksom direkt i hjärtat. För min del innebär det att jag vet redan tidigt att jag aldrig kommer tröttna på stycket. ”All That Is Beautiful” som jag upptäckte i norska skräckmästerverket ”Fritt Vilt” är en sådan låt.
 
När slutet kom på premiärvisningen av ”Solstorm” kände jag redan till Lalehs ”Live Tomorrow”, men i kombination med minnena från filminspelningen och vyerna över Kiruna fick låten plötsligt en ny innebörd – och en plats i mitt hjärta.
 
Även denna Bowie-klassiker kände jag såklart till innan jag såg ”Christiane F – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo”, men det var nämnda film som gjorde att jag fick upp ögonen, och inte minst öronen, för den.
 
Vissa filmer tål inte att ses om. ”Great Expectations” från 1997 är för mig en sådan film. Låten ”Life in Mono” har jag dock återvänt till om och om igen ända sedan jag såg filmen på bio när det begav sig.
 
Jag är med några få undantag inget större fan av Moby. Eller snarare är jag inte särskilt bevandrad i hans musik. Tack vare slutsekvensen i ”Scream” är dock hans ”First Cool Hive” med mig, till synes för alltid.
Under denna rubrik samlar jag ett antal blandade TV- och filmrelaterade tankar eller minirecensioner. Nya inlägg i detta tema kommer när ett antal tankar samlats på hög...
 
Få meg på, for faen (2011)
Jannicke Systad Jacobsens film med den svenska titeln ”Ligg med mig” gör att jag tvingas erkänna något tråkigt: jag gillar inte norsk ungdomsfilm. Jag vill tro att det beror på min ålder och den avsedda målgruppen, men varför skulle detta enbart gälla norska filmer? Kan inte sätta fingret på vad problemet är heller. ”Få meg på, for faen” är rätt välspelad och skapar en speciell stämning med foto och soundtrack. Det finns viss igenkänningsfaktor. Ändå engageras jag inte. Filmen är bara 70 minuter men känns längre. Vad är det jag inte fattar?
 
The Big Bang Theory
Jag har upptäckt ”The Big Bang Theory” först nu och har sett knappt en bråkdel av avsnitten. Det är sällan jag skrattar högt åt serien. Jag tror inte ens att jag ler desto mer. Ändå finner jag den oerhört underhållande. Och jag har blivit väldigt svag för framförallt Penny i Kaley Cuocos gestaltning. Att hon utifrån bloopers verkar vara lika härlig bakom kameran gör inte direkt saken sämre. Är detta mitt livs andra rollfigurscrush (jag hoppas att det är självskrivet vem den första är)?
 
Batman Begins (2005)
En film som totalt överraskade, trots Christian Bale i titelrollen! Old school över effekterna, ett genomarbetat manus, en obehaglig Scarecrow och med Gary Oldman och Liam Neeson i sina essen. Det bästa betyget för en film är väl när den lyckas dra med sig någon som inte är förtjust i genren överhuvudtaget. Episkt!
 
The Dark Knight (2008)
Den andra filmen i Christopher Nolans trilogi hade såklart inte samma överraskningseffekt på mig men det är inte direkt i någon negativ mening. Kvaliteten är densamma, kanske ännu mer finslipad. Heath Ledger uppfyllde i princip allt positivt jag hört om hans tolkning av Jokern. Men vad är poängen med Rachel (här spelad av Maggie Gyllenhaal istället för Katie Holmes)? Ser fram emot att försöka få se den sista delen inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
Dallas säsong 2/16
Igår startade inspelningen av den andra (eller sextonde) säsongen av "Dallas" som planeras sändas i början av nästa år. Vilka gamlingar som eventuellt kommer gästspela hålls fortfarande hemligt men Cynthia Cidre och gänget har fått tillstånd att använda även "Knots Landing"-karaktärer. TV 4 visar väl fortfarande säsong ett. Avsnitten som går nu ska till skillnad från pilotavsnittet inte vara klippta.

Kortfattat I

Blandat 8 kommentarer
Under denna rubrik samlar jag ett antal blandade TV- och filmrelaterade tankar eller minirecensioner. Nya inlägg i detta tema kommer när ett antal tankar samlats på hög...
 
Få meg på, for faen (2011)
Jannicke Systad Jacobsens film med den svenska titeln ”Ligg med mig” gör att jag tvingas erkänna något tråkigt: jag gillar inte norsk ungdomsfilm. Jag vill tro att det beror på min ålder och den avsedda målgruppen, men varför skulle detta enbart gälla norska filmer? Kan inte sätta fingret på vad problemet är heller. ”Få meg på, for faen” är rätt välspelad och skapar en speciell stämning med foto och soundtrack. Det finns viss igenkänningsfaktor. Ändå engageras jag inte. Filmen är bara 70 minuter men känns längre. Vad är det jag inte fattar?
 
The Big Bang Theory
Jag har upptäckt ”The Big Bang Theory” först nu och har sett knappt en bråkdel av avsnitten. Det är sällan jag skrattar högt åt serien. Jag tror inte ens att jag ler desto mer. Ändå finner jag den oerhört underhållande. Och jag har blivit väldigt svag för framförallt Penny i Kaley Cuocos gestaltning. Att hon utifrån bloopers verkar vara lika härlig bakom kameran gör inte direkt saken sämre. Är detta mitt livs andra rollfigurscrush (jag hoppas att det är självskrivet vem den första är)?
 
Batman Begins (2005)
En film som totalt överraskade, trots Christian Bale i titelrollen! Old school över effekterna, ett genomarbetat manus, en obehaglig Scarecrow och med Gary Oldman och Liam Neeson i sina essen. Det bästa betyget för en film är väl när den lyckas dra med sig någon som inte är förtjust i genren överhuvudtaget. Episkt!
 
The Dark Knight (2008)
Den andra filmen i Christopher Nolans trilogi hade såklart inte samma överraskningseffekt på mig men det är inte direkt i någon negativ mening. Kvaliteten är densamma, kanske ännu mer finslipad. Heath Ledger uppfyllde i princip allt positivt jag hört om hans tolkning av Jokern. Men vad är poängen med Rachel (här spelad av Maggie Gyllenhaal istället för Katie Holmes)? Ser fram emot att försöka få se den sista delen inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
Dallas säsong 2/16
Igår startade inspelningen av den andra (eller sextonde) säsongen av "Dallas" som planeras sändas i början av nästa år. Vilka gamlingar som eventuellt kommer gästspela hålls fortfarande hemligt men Cynthia Cidre och gänget har fått tillstånd att använda även "Knots Landing"-karaktärer. TV 4 visar väl fortfarande säsong ett. Avsnitten som går nu ska till skillnad från pilotavsnittet inte vara klippta.
 
Som tidigare nämnts rensade jag ut min DVD-samling i våras. Föregående genomgångar är ingenting i jämförelse med hur mycket som åkte ut den här gången. Nästan allt strök med, men några filmer och flera TV-serier klarade sig. I det här inlägget tänkte jag berätta om varför jag inte gjorde mig av med just dem, samt hur jag numera tänker kring införskaffandet av film i relation till format och så vidare.
 
Det är ju lite ironiskt att det mest är TV-serier som fått stanna i samlingen med tanke på mitt uttalande en gång i tiden om att jag aldrig skulle köpa längre serier på DVD. Men i väntan på eventuella BluRay-utgåvor får alltså Dallas, Twin Peaks, Seinfeld, Riget I & II, Keeping Up Appearances, Matador, French and Saunders, The Muppet Show säsong 1-3, Falcon Crest säsong 1-2, Knots Landing säsong 1-2, The Little Vampire, Salem's Lot (originalet) samt en del svenska miniserier stanna. De sistnämnda inkluderar Kråkguldet, Stora skälvan, Flickan vid stenbänken och givetvis Ingmar Bergmans långa, mästerliga version av Fanny och Alexander. Påpekas bör att Falcon Crest, The Muppet Show och Knots Landing hänger löst då jag inte ser någon mening med att spara dessa om inte övriga säsonger också släpps. Absolutely Fabulous har jag faktiskt gjort mig av med till viss del (det vill säga så långt jag fått filmerna sålda) eftersom jag anar en framtida BluRay-box med samtliga säsonger och specialer. Nystarten av ”Dallas” utannonserades alldeles precis på DVD men jag inväntar den utlovade BluRay-releasen.
 
I filmväg då? Ja, där har jag sparat sådant som jag absolut kan tänka mig att se om flera gånger och som inte verkar komma på BluRay inom en snar framtid eller som antagligen inte kommer släppas i det nya formatet alls (gäller även nämnda TV-serier ovan). Alltså har följande filmer fått stanna:
 
-37'2 le matin – Director's Cut
-Babas bilar*
-Che/What?
-Copycat
-Christiane F – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
-Dansa med dvärgar*
-En kärlekshistoria
-Fritt Vilt
-Fritt Vilt II
-God Afton, herr Wallenberg
-Grizzly Man
-Gruvboxen*
-John Carpenter's Halloween (två region 1-utgåvor med mängder med extramaterial)
-In Den Tag Hinein
-Inland Empire
-Jag saknar dig*
-Jag är nyfiken-filmerna
-Kungsleden*
-La Vita e Bella
-Manhattan Murder Mystery
-Mods-trilogin
-Nattevagten
-Nosferatu (1922)
-Olivier, Olivier
-Plan 9 From Outer Space
-Schindler's List (för utgåvan)
-Solstorm*
-Stage Fright/Deliria
-Star Wars Episode IV – A New Hope (utgåvan med originalversionen)
-Star Wars Episode V – The Empire Strikes Back (utgåvan med originalversionen)
-Star Wars Episode VI – Return of the Jedi (utgåvan med originalversionen)
-Terror in the Midnight Sun*
-The Fearless Vampire Killers
-The Muppets Take Manhattan
-Thriller – a Cruel Picture
-Twin Peaks – Fire Walk With Me (region 1-utgåvan från 2002)
-Vildängel
-Werewolf Shadow (The Werewolf vs the Vampire Woman)
-Wild at Heart (den restaurerade nyutgåvan)
 
samt de filmade föreställningarna Fröken Fleggmans mustasch, Grisen i säcken och Stinsen Brinner – en katastrofmusikal. Filmer märkta med * sparas antingen för att jag jobbat med dem, för deras Kiruna-koppling eller både och. Det händer att jag köper en och annan film som jag vill se på väldigt billig rea (såklart), både när det gäller DVD och BluRay, men dessa säljer jag alltid vidare igen. I övrigt har jag övergått till BluRay-formatet helt men planerar inte ha någon större samling med BluRay-filmer, utan enbart sådana titlar som jag kan tänka mig att se kanske så ofta som en gång om året. ”Jaws” köpte jag direkt den kom så billigt jag bara kunde eftersom jag velat se om filmen i flera år. När det gäller BluRay-filmer rent generellt så väntar jag på nya utgåvor (och att dessa går ner i pris...) framför att köpa de som redan har funnits ute ett tag, främst för att de nyare kan utnyttja tekniken till max. Det verkar vara stor skillnad mellan filmer som ges ut nu och som gavs ut för bara några år sedan, inte minst i fråga om ljudkvalitet. 
 
Sammanfattningsvis tycker jag helt klart att den för min del långa väntan på övergången till BluRay också infriat förhoppningarna på formatet. Jag fascineras fortfarande av bild- och ljudkvaliteten som helt klart förhöjer filmupplevelsen. I fallet med ”Jaws”, som ju verkligen restaurerats ordentligt för sin BluRay-release, tyckte jag det var som att se om filmen för första gången. Nu väntar jag på releasen av ”E.T”, som jag nog också otroligt nog kommer köpa direkt den släpps. Frågan är bara vart nypriset är som billigaste...

Tankar kring DVD och BluRay

Temainlägg 8 kommentarer
 
Som tidigare nämnts rensade jag ut min DVD-samling i våras. Föregående genomgångar är ingenting i jämförelse med hur mycket som åkte ut den här gången. Nästan allt strök med, men några filmer och flera TV-serier klarade sig. I det här inlägget tänkte jag berätta om varför jag inte gjorde mig av med just dem, samt hur jag numera tänker kring införskaffandet av film i relation till format och så vidare.
 
Det är ju lite ironiskt att det mest är TV-serier som fått stanna i samlingen med tanke på mitt uttalande en gång i tiden om att jag aldrig skulle köpa längre serier på DVD. Men i väntan på eventuella BluRay-utgåvor får alltså Dallas, Twin Peaks, Seinfeld, Riget I & II, Keeping Up Appearances, Matador, French and Saunders, The Muppet Show säsong 1-3, Falcon Crest säsong 1-2, Knots Landing säsong 1-2, The Little Vampire, Salem's Lot (originalet) samt en del svenska miniserier stanna. De sistnämnda inkluderar Kråkguldet, Stora skälvan, Flickan vid stenbänken och givetvis Ingmar Bergmans långa, mästerliga version av Fanny och Alexander. Påpekas bör att Falcon Crest, The Muppet Show och Knots Landing hänger löst då jag inte ser någon mening med att spara dessa om inte övriga säsonger också släpps. Absolutely Fabulous har jag faktiskt gjort mig av med till viss del (det vill säga så långt jag fått filmerna sålda) eftersom jag anar en framtida BluRay-box med samtliga säsonger och specialer. Nystarten av ”Dallas” utannonserades alldeles precis på DVD men jag inväntar den utlovade BluRay-releasen.
 
I filmväg då? Ja, där har jag sparat sådant som jag absolut kan tänka mig att se om flera gånger och som inte verkar komma på BluRay inom en snar framtid eller som antagligen inte kommer släppas i det nya formatet alls (gäller även nämnda TV-serier ovan). Alltså har följande filmer fått stanna:
 
-37'2 le matin – Director's Cut
-Babas bilar*
-Che/What?
-Copycat
-Christiane F – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
-Dansa med dvärgar*
-En kärlekshistoria
-Fritt Vilt
-Fritt Vilt II
-God Afton, herr Wallenberg
-Grizzly Man
-Gruvboxen*
-John Carpenter's Halloween (två region 1-utgåvor med mängder med extramaterial)
-In Den Tag Hinein
-Inland Empire
-Jag saknar dig*
-Jag är nyfiken-filmerna
-Kungsleden*
-La Vita e Bella
-Manhattan Murder Mystery
-Mods-trilogin
-Nattevagten
-Nosferatu (1922)
-Olivier, Olivier
-Plan 9 From Outer Space
-Schindler's List (för utgåvan)
-Solstorm*
-Stage Fright/Deliria
-Star Wars Episode IV – A New Hope (utgåvan med originalversionen)
-Star Wars Episode V – The Empire Strikes Back (utgåvan med originalversionen)
-Star Wars Episode VI – Return of the Jedi (utgåvan med originalversionen)
-Terror in the Midnight Sun*
-The Fearless Vampire Killers
-The Muppets Take Manhattan
-Thriller – a Cruel Picture
-Twin Peaks – Fire Walk With Me (region 1-utgåvan från 2002)
-Vildängel
-Werewolf Shadow (The Werewolf vs the Vampire Woman)
-Wild at Heart (den restaurerade nyutgåvan)
 
samt de filmade föreställningarna Fröken Fleggmans mustasch, Grisen i säcken och Stinsen Brinner – en katastrofmusikal. Filmer märkta med * sparas antingen för att jag jobbat med dem, för deras Kiruna-koppling eller både och. Det händer att jag köper en och annan film som jag vill se på väldigt billig rea (såklart), både när det gäller DVD och BluRay, men dessa säljer jag alltid vidare igen. I övrigt har jag övergått till BluRay-formatet helt men planerar inte ha någon större samling med BluRay-filmer, utan enbart sådana titlar som jag kan tänka mig att se kanske så ofta som en gång om året. ”Jaws” köpte jag direkt den kom så billigt jag bara kunde eftersom jag velat se om filmen i flera år. När det gäller BluRay-filmer rent generellt så väntar jag på nya utgåvor (och att dessa går ner i pris...) framför att köpa de som redan har funnits ute ett tag, främst för att de nyare kan utnyttja tekniken till max. Det verkar vara stor skillnad mellan filmer som ges ut nu och som gavs ut för bara några år sedan, inte minst i fråga om ljudkvalitet. 
 
Sammanfattningsvis tycker jag helt klart att den för min del långa väntan på övergången till BluRay också infriat förhoppningarna på formatet. Jag fascineras fortfarande av bild- och ljudkvaliteten som helt klart förhöjer filmupplevelsen. I fallet med ”Jaws”, som ju verkligen restaurerats ordentligt för sin BluRay-release, tyckte jag det var som att se om filmen för första gången. Nu väntar jag på releasen av ”E.T”, som jag nog också otroligt nog kommer köpa direkt den släpps. Frågan är bara vart nypriset är som billigaste...