Bild från Plox sida.

... Plox som under sin USA-turné besökt Southfork och tillägnat mig ett inlägg! Själv är jag mitt uppe i en flytt tvärs över Sverige, därför får bloggen vila en tid igen. Jag hoppas dock att jag inte ska behöva vara utan internet i den nya lägenheten alltför länge!

Titta nu in hos...

Personligt 4 kommentarer

Bild från Plox sida.

... Plox som under sin USA-turné besökt Southfork och tillägnat mig ett inlägg! Själv är jag mitt uppe i en flytt tvärs över Sverige, därför får bloggen vila en tid igen. Jag hoppas dock att jag inte ska behöva vara utan internet i den nya lägenheten alltför länge!


Då var det klart att den femtonde säsongen av "Dallas" kommer visas i TV4, antagligen till hösten. Jaja. Okej då, liiite nyfiken är jag allt igen. Främst för att pilotavsnittet utifrån det jag läst enbart fått positiva förhandsrecensioner. Och för att jag ser fram emot Sue Ellens kamp för en guvernörsbefattning. Och så för att i en tid då de flesta serier verkar slopa förtexterna återintroducerar den nya säsongen tydligen de klassiska tredelade skådespelarbilderna. Hoppas nu bara att ingen TNT-direktör ändrar på det innan det är dags för sändning... 

Dallas 2012: Visas i TV4

TV 2 kommentarer


Då var det klart att den femtonde säsongen av "Dallas" kommer visas i TV4, antagligen till hösten. Jaja. Okej då, liiite nyfiken är jag allt igen. Främst för att pilotavsnittet utifrån det jag läst enbart fått positiva förhandsrecensioner. Och för att jag ser fram emot Sue Ellens kamp för en guvernörsbefattning. Och så för att i en tid då de flesta serier verkar slopa förtexterna återintroducerar den nya säsongen tydligen de klassiska tredelade skådespelarbilderna. Hoppas nu bara att ingen TNT-direktör ändrar på det innan det är dags för sändning... 


Tecken på Jordens undergång kan avläsas i samhället, genom exempelvis 11 september-händelserna och tsunamin 2004. I Vatikanen vet man vad detta betyder: Antikrist är på väg att födas i mänsklig skepnad. I Rom får Robert Thorn beskedet att förlossningen som frun Kate just genomgått slutat med att barnet dött. En präst på sjukhuset övertalar Robert till att inte berätta om detta för Kate och istället adoptera ett nyfött, föräldralöst barn. Åren går. Efter en sjuk olycka utses Robert till ambassadör för Storbritannien och paret flyttar till London. Men saker och ting är en idyll bara på utsidan. För familjen förföljs av märkliga människor och händelser. Kate blir till slut övertygad om att sonen Damien vill henne ont och samtidigt kan inte Robert längre förneka att allting pekar på att något står riktigt illa till med den lilla pojken. Kan han vara Antikrist?

Remaken av "The Omen", som kom trettio år efter originalet, är regisserad av John Moore och det är nog rätt unikt att manusförfattaren är densamma som för originalet. I det här fallet alltså David Seltzer. Handlingen fungerar helt okej även i modernare tid, eller rättare sagt: Seltzer lyckats placera in den bra i ett sammanhang. Men tyvärr följer "The Omen" i samma spår som andra remakes. Där originalet var avskalat och kärnfullt blir remaken överdriven. Allt är som vanligt större i den meningen, men också omständigare. Tyvärr har filmen fler problem. Moores regi är ojämn, oftast rent dålig. Scenerna är trögarbetare, nästan amatörmässiga. Någon kommer in, alla sätter sig ner för en dialog, någon går ut igen. Scener från originalet betas av en efter en men Moore har inte ansträngt sig för att göra något eget av dem. Och så använder sig regissören såklart av den typen av foto som jag alltid bespottar, nämligen där det skakar och fladdrar så mycket att man inte hinner uppfatta vad som sker.

Liev Schreiber är irriterande träaktig som Robert Thorn och det finns ingen kemi mellan honom och Julia Stiles som Kate. Mia Farrow kämpar på som mrs Baylock men bristen på berättarteknik gör hennes ansträngningar meningslösa. Pete Postlethwaite är komisk som fader Brennan. Det mest felaktiga valet i rollbesättningen är dessvärre Seamus Davey-Fitzpatrick som Damien. Utseende- och beteendemässigt ser han ut som en typisk 2000-talsskräckunge, komplett med att han får viska fram sina få repliker. Men det värsta är att det så tydligt syns att han inte kan agera, utan enbart imiterar regissören eller följer de instruktioner han fått. Föga skrämmande, men å andra sidan är filmen varken skrämmande eller spännande, ej heller engagerande. Som jag nämnde ovan rasar man igenom scener ur originalet och slutet är inget undantag. Där originalets slutscen lämnade ett visst obehag efter sig blir remakens slutscen bara ett förväntat "jaha". "The Omen" visar återigen att remakes inte är nödvändiga. För vilken version bör man se? Originalet såklart. Slösa inte tid på denna meningslösa version. Och med de orden lämnar vi Satans son i mänsklig gestalt. Åtminstone för denna gång...

The Omen (2006)

Skräckfilm 5 kommentarer


Tecken på Jordens undergång kan avläsas i samhället, genom exempelvis 11 september-händelserna och tsunamin 2004. I Vatikanen vet man vad detta betyder: Antikrist är på väg att födas i mänsklig skepnad. I Rom får Robert Thorn beskedet att förlossningen som frun Kate just genomgått slutat med att barnet dött. En präst på sjukhuset övertalar Robert till att inte berätta om detta för Kate och istället adoptera ett nyfött, föräldralöst barn. Åren går. Efter en sjuk olycka utses Robert till ambassadör för Storbritannien och paret flyttar till London. Men saker och ting är en idyll bara på utsidan. För familjen förföljs av märkliga människor och händelser. Kate blir till slut övertygad om att sonen Damien vill henne ont och samtidigt kan inte Robert längre förneka att allting pekar på att något står riktigt illa till med den lilla pojken. Kan han vara Antikrist?

Remaken av "The Omen", som kom trettio år efter originalet, är regisserad av John Moore och det är nog rätt unikt att manusförfattaren är densamma som för originalet. I det här fallet alltså David Seltzer. Handlingen fungerar helt okej även i modernare tid, eller rättare sagt: Seltzer lyckats placera in den bra i ett sammanhang. Men tyvärr följer "The Omen" i samma spår som andra remakes. Där originalet var avskalat och kärnfullt blir remaken överdriven. Allt är som vanligt större i den meningen, men också omständigare. Tyvärr har filmen fler problem. Moores regi är ojämn, oftast rent dålig. Scenerna är trögarbetare, nästan amatörmässiga. Någon kommer in, alla sätter sig ner för en dialog, någon går ut igen. Scener från originalet betas av en efter en men Moore har inte ansträngt sig för att göra något eget av dem. Och så använder sig regissören såklart av den typen av foto som jag alltid bespottar, nämligen där det skakar och fladdrar så mycket att man inte hinner uppfatta vad som sker.

Liev Schreiber är irriterande träaktig som Robert Thorn och det finns ingen kemi mellan honom och Julia Stiles som Kate. Mia Farrow kämpar på som mrs Baylock men bristen på berättarteknik gör hennes ansträngningar meningslösa. Pete Postlethwaite är komisk som fader Brennan. Det mest felaktiga valet i rollbesättningen är dessvärre Seamus Davey-Fitzpatrick som Damien. Utseende- och beteendemässigt ser han ut som en typisk 2000-talsskräckunge, komplett med att han får viska fram sina få repliker. Men det värsta är att det så tydligt syns att han inte kan agera, utan enbart imiterar regissören eller följer de instruktioner han fått. Föga skrämmande, men å andra sidan är filmen varken skrämmande eller spännande, ej heller engagerande. Som jag nämnde ovan rasar man igenom scener ur originalet och slutet är inget undantag. Där originalets slutscen lämnade ett visst obehag efter sig blir remakens slutscen bara ett förväntat "jaha". "The Omen" visar återigen att remakes inte är nödvändiga. För vilken version bör man se? Originalet såklart. Slösa inte tid på denna meningslösa version. Och med de orden lämnar vi Satans son i mänsklig gestalt. Åtminstone för denna gång...