I och med flytten har ComHem bombarderat mig med TV-kanaler för att försöka fånga mig som kund. Det har gett mig tillfälle att återknyta bekantskapen med dr David Banner och hans gröna alterego som visas frekvent på TV4 Science Fiction och TV4 Guld. Jag har ingen koll på vilka säsonger som går, men efter att ha kollat in ett par avsnitt återvände jag till några av de som jag har på DVD i tidiga samlingsutgåvor. Jag har sett för lite av serien i vuxen ålder för att kunna uttala mig om dess kvalitet, men när jag såg om pilotavsnittet på DVD insåg jag att det faktiskt är riktigt, riktigt bra. Kenneth Johnson, som bland annat gjort "V", var den som fick i uppgift att föra över serietidningsfiguren Hulken till TV-mediet. Det är också han som skrivit och regisserat pilotavsnittet (samt det lika genombearbetade långfilmsavsnittet "Married" som inledde säsong två).

Det som slog mig vid en omtitt av pilotavsnittet är hur enkelt det är. Handlingen är enkel, dialogen är enkel, skådespeleriet är rakt på och även fotot är enkelt. Tillsammans med Joe Harnells inspirerade och medryckande musik blir det ovannämnda enkla väldigt effektfullt och på något vis komplext. Det är väldigt lätt att glömma logiska luckor och den otroliga handlingen för att istället enbart låta sig underhållas. Bill Bixby är riktigt bra som Banner. Detsamma gäller Susan Sullivan (Maggie i "Falcon Crest") som kollegan Elaina. Deras samspel gör att det känns synd att Sullivans karaktär egentligen enbart medverkar för att skapa en premiss för Banners omkringflackande i den efterföljande TV-serien. Banners sorg över den döda hustrun, vars olycksaliga död är anledningen till att han forskar kring övernaturlig styrka hos människor i extrema situationer, i relation till den vemodiga och fram till slutet outtalade kärleken mellan honom och Elaina ger också berättelsen ett djup. Jag gillar också hur Jack Colvins envise journalist McGee egentligen är ute efter att avslöja den forskning som David och Elaina bedriver och hur det gör att han får upp ögonen för Hulken. Och jag gillar definitivt Lou Ferrignos, i jämförelse med TV-serien, mörkare och hotfullare gestaltning av den gröne varelsen. Intressant nog framställs Hulken på samma sätt även senare i ovan nämnda "Married". Gemensamma nämnare i Ferrignos gestaltning är nog Kenneth Johnson. 

Scenen ovan, där David för andra gången genomgår en förvandling (och får veta vad det är som händer genom att Elaina bevittnar det hela), är ett bra exempel på det enkla men effektfulla med pilotavsnittet. Kollegorna har gjort allt för att försöka framkalla den styrka som David tycker sig minnas att han hade kvällen innan, dock utan att lyckas. Anledningen är såklart att de inte förstått vilken känsla det var som satte igång det hela. Det här är första gången som klassiska "The Lonely Man" hörs i sin helhet, även det effektfullt då melodin trevat sig fram genom hela avsnittet med de inledande tonerna. Dessutom tycker jag den här scenen är rätt obehaglig.

I nästa Hulken-relaterade inlägg tänkte jag titta närmare på dubbelavsnitten "The First Part I & II" från den näst sista säsongen.  

Nostalgi: The Incredible Hulk del 1 av 2

TV Kommentera

I och med flytten har ComHem bombarderat mig med TV-kanaler för att försöka fånga mig som kund. Det har gett mig tillfälle att återknyta bekantskapen med dr David Banner och hans gröna alterego som visas frekvent på TV4 Science Fiction och TV4 Guld. Jag har ingen koll på vilka säsonger som går, men efter att ha kollat in ett par avsnitt återvände jag till några av de som jag har på DVD i tidiga samlingsutgåvor. Jag har sett för lite av serien i vuxen ålder för att kunna uttala mig om dess kvalitet, men när jag såg om pilotavsnittet på DVD insåg jag att det faktiskt är riktigt, riktigt bra. Kenneth Johnson, som bland annat gjort "V", var den som fick i uppgift att föra över serietidningsfiguren Hulken till TV-mediet. Det är också han som skrivit och regisserat pilotavsnittet (samt det lika genombearbetade långfilmsavsnittet "Married" som inledde säsong två).

Det som slog mig vid en omtitt av pilotavsnittet är hur enkelt det är. Handlingen är enkel, dialogen är enkel, skådespeleriet är rakt på och även fotot är enkelt. Tillsammans med Joe Harnells inspirerade och medryckande musik blir det ovannämnda enkla väldigt effektfullt och på något vis komplext. Det är väldigt lätt att glömma logiska luckor och den otroliga handlingen för att istället enbart låta sig underhållas. Bill Bixby är riktigt bra som Banner. Detsamma gäller Susan Sullivan (Maggie i "Falcon Crest") som kollegan Elaina. Deras samspel gör att det känns synd att Sullivans karaktär egentligen enbart medverkar för att skapa en premiss för Banners omkringflackande i den efterföljande TV-serien. Banners sorg över den döda hustrun, vars olycksaliga död är anledningen till att han forskar kring övernaturlig styrka hos människor i extrema situationer, i relation till den vemodiga och fram till slutet outtalade kärleken mellan honom och Elaina ger också berättelsen ett djup. Jag gillar också hur Jack Colvins envise journalist McGee egentligen är ute efter att avslöja den forskning som David och Elaina bedriver och hur det gör att han får upp ögonen för Hulken. Och jag gillar definitivt Lou Ferrignos, i jämförelse med TV-serien, mörkare och hotfullare gestaltning av den gröne varelsen. Intressant nog framställs Hulken på samma sätt även senare i ovan nämnda "Married". Gemensamma nämnare i Ferrignos gestaltning är nog Kenneth Johnson. 

Scenen ovan, där David för andra gången genomgår en förvandling (och får veta vad det är som händer genom att Elaina bevittnar det hela), är ett bra exempel på det enkla men effektfulla med pilotavsnittet. Kollegorna har gjort allt för att försöka framkalla den styrka som David tycker sig minnas att han hade kvällen innan, dock utan att lyckas. Anledningen är såklart att de inte förstått vilken känsla det var som satte igång det hela. Det här är första gången som klassiska "The Lonely Man" hörs i sin helhet, även det effektfullt då melodin trevat sig fram genom hela avsnittet med de inledande tonerna. Dessutom tycker jag den här scenen är rätt obehaglig.

I nästa Hulken-relaterade inlägg tänkte jag titta närmare på dubbelavsnitten "The First Part I & II" från den näst sista säsongen.  


Jag är väl en av få filmsamlare som hela tiden krymper samlingen. När vi flyttade från Umeå gjorde jag mig av med massor av filmer och nu är det dags igen. Jag blir helt enkelt hårdare och hårdare med vilka filmer som får stanna i samlingen. Dessutom är jag nära att ta steget över till BluRay. Och sist men inte minst ska vi snart flytta till en ny lägenhet och då kan det ju vara på sin plats att göra sig av med det överflödiga innan flytten. Fler utrensningar lär nog dyka upp under mars månad allt eftersom jag hinner se om en del film. Innan jag lägger ut filmerna på Tradera börjar jag här på bloggen!

Samtliga filmer fungerar såklart felfritt och de flesta är sedda en eller högst två gånger. Samtliga på nedanstående lista säljer jag nu för en symbolisk summa av 10 kronor/styck plus frakt (30 kr med posten för en film). Skulle du vilja ha flera samfraktar jag såklart. Hittar du något av intresse? Maila mig på bluerosecaseblogg(at)yahoo.se. Först till kvarn...

*The Stendhal Syndrome
*The Last House on the Left (Wes Craven)
*Undergången
*Glen or Glenda (Ed Wood, ej sv text)
*Bride of the Monster (Ed Wood, ej sv text)
*Night of the Ghouls (Ed Wood, ej sv text)
*Earth vs the Flying Saucers
*500 Days of Summer
*Friday the 13th (2009)
*Ringu
*Ondskans hus
*American Graffiti
*Cube
*Battlestar Galactica (pilotavsnitt, ej sv text)
*Frankenstein Legacy Collection (Universals gamla klassiker, OBS högre frakt)
*Wolfman Legacy Collection (Universals gamla klassiker, OBS högre frakt)
*Donnie Darko (ej sv text)
*SilverBullet
*Creepshow
*Creepshow II
*The Game
*Zombieland
*Min kusin Vinny
*När Harry mötte Sally
*Gremlins
*Ondskans Trilogi (OBS högre frakt)
*Exorcisten III – Legion
*Apornas Planet (originalet)
*Ssssnake
*Easy Rider
*Duellen (Spielbergs)
*Terror
*Dominion – Prequel to the Exorcist (Schraders version, ej sv text)
*Blecktrumman
*Cinema Paradiso (långa versionen)
*Trollkarlen från Oz
*King Kong (Originalet)
*Kvinnostaden
*Belle Epoque
*Fright Night (originalet)
*Edward Scissorhands
*Vykort från drömfabriken
*Annie Hall
*Doktor Zjivago (originalet)
*De Tio Budorden
*Ung Rebell
*Elizabeth
*Till Vildingarnas Land
*När Lammen Tystnar
*Der Baader Meinhof Komplex
*Kvinnor Offside

Något av intresse?

Blandat En kommentar


Jag är väl en av få filmsamlare som hela tiden krymper samlingen. När vi flyttade från Umeå gjorde jag mig av med massor av filmer och nu är det dags igen. Jag blir helt enkelt hårdare och hårdare med vilka filmer som får stanna i samlingen. Dessutom är jag nära att ta steget över till BluRay. Och sist men inte minst ska vi snart flytta till en ny lägenhet och då kan det ju vara på sin plats att göra sig av med det överflödiga innan flytten. Fler utrensningar lär nog dyka upp under mars månad allt eftersom jag hinner se om en del film. Innan jag lägger ut filmerna på Tradera börjar jag här på bloggen!

Samtliga filmer fungerar såklart felfritt och de flesta är sedda en eller högst två gånger. Samtliga på nedanstående lista säljer jag nu för en symbolisk summa av 10 kronor/styck plus frakt (30 kr med posten för en film). Skulle du vilja ha flera samfraktar jag såklart. Hittar du något av intresse? Maila mig på bluerosecaseblogg(at)yahoo.se. Först till kvarn...

*The Stendhal Syndrome
*The Last House on the Left (Wes Craven)
*Undergången
*Glen or Glenda (Ed Wood, ej sv text)
*Bride of the Monster (Ed Wood, ej sv text)
*Night of the Ghouls (Ed Wood, ej sv text)
*Earth vs the Flying Saucers
*500 Days of Summer
*Friday the 13th (2009)
*Ringu
*Ondskans hus
*American Graffiti
*Cube
*Battlestar Galactica (pilotavsnitt, ej sv text)
*Frankenstein Legacy Collection (Universals gamla klassiker, OBS högre frakt)
*Wolfman Legacy Collection (Universals gamla klassiker, OBS högre frakt)
*Donnie Darko (ej sv text)
*SilverBullet
*Creepshow
*Creepshow II
*The Game
*Zombieland
*Min kusin Vinny
*När Harry mötte Sally
*Gremlins
*Ondskans Trilogi (OBS högre frakt)
*Exorcisten III – Legion
*Apornas Planet (originalet)
*Ssssnake
*Easy Rider
*Duellen (Spielbergs)
*Terror
*Dominion – Prequel to the Exorcist (Schraders version, ej sv text)
*Blecktrumman
*Cinema Paradiso (långa versionen)
*Trollkarlen från Oz
*King Kong (Originalet)
*Kvinnostaden
*Belle Epoque
*Fright Night (originalet)
*Edward Scissorhands
*Vykort från drömfabriken
*Annie Hall
*Doktor Zjivago (originalet)
*De Tio Budorden
*Ung Rebell
*Elizabeth
*Till Vildingarnas Land
*När Lammen Tystnar
*Der Baader Meinhof Komplex
*Kvinnor Offside



Berättelsen tar sin början vintern 1931. Fernando deserterar från armén och efter en absurd händelse med två soldater söker han sin tillflykt i en närliggande by. Där träffar han den gamle mannen Manolo och de blir vänner. Efter en tid är Fernando redo att resa vidare. Siktet är inställt på Madrid men då Manolos fyra döttrar, Luz, Clara, Violeta och Rocío anländer med samma tåg som Fernando ska resa vidare med ändras allt. Han blir helt betagen av alla fyra och missar medvetet tåget. Efter en stunds väntan återvänder han till Manolos hem och blir genast väl mottagen av de fyra döttrarna...

Liksom "Mediterraneo" som jag tog upp nyligen vann också "Belle Epoque" en Oscar för bästa utländska film. Lika obegripligt det som i det förstnämnda fallet skulle jag vilja påstå. Regissören Fernando Trueba lyckas förvisso delvis skapa en speciell stämning i den isolerade byn och handlingen är lite småintressant så länge det inte står helt klart vad döttrarna egentligen är för ena. Men jag kan inte låta bli att känna mansgrisvibbarna i filmen. Det första Fernando frågar efter när han kommer till byn efter att ha sett en soldat skjuta en annan soldat och sedan ta livet av sig själv, är att fråga efter en "hora". Hans vidare syn på döttrarna är inte heller särskilt smickrande varken för dem eller Fernando själv. Jag har svårt att sympatisera med karaktären liksom de övriga. Antagligen på grund av de extrema, men ändå lite dolda, stereotyperna. Jorge Sanz spelar dessutom över en hel del och hans minspel som ska illustrera Fernandos pilskhet är nog avsedd att vara komiskt, men blir mer obehaglig. Döttrarna, varav Penélope Cruz gestaltar den yngsta, får inte så mycket mer att göra än att vara oskuldsfullt förföriska och det blir tröttsamt i längden. Lite intressant är det med Violetas homosexualitet men det inslaget används bara som en farsartad comic relief då hon såklart saknar all betydelse för Fernando när sanningen går upp för honom. Nej, "Belle Epoque" känns ärligt talat ganska så unken. Fotot är för all del riktigt vackert men det räcker liksom inte för att väga upp bristerna. 

Belle Epoque (1992)

Drama 2 kommentarer


Berättelsen tar sin början vintern 1931. Fernando deserterar från armén och efter en absurd händelse med två soldater söker han sin tillflykt i en närliggande by. Där träffar han den gamle mannen Manolo och de blir vänner. Efter en tid är Fernando redo att resa vidare. Siktet är inställt på Madrid men då Manolos fyra döttrar, Luz, Clara, Violeta och Rocío anländer med samma tåg som Fernando ska resa vidare med ändras allt. Han blir helt betagen av alla fyra och missar medvetet tåget. Efter en stunds väntan återvänder han till Manolos hem och blir genast väl mottagen av de fyra döttrarna...

Liksom "Mediterraneo" som jag tog upp nyligen vann också "Belle Epoque" en Oscar för bästa utländska film. Lika obegripligt det som i det förstnämnda fallet skulle jag vilja påstå. Regissören Fernando Trueba lyckas förvisso delvis skapa en speciell stämning i den isolerade byn och handlingen är lite småintressant så länge det inte står helt klart vad döttrarna egentligen är för ena. Men jag kan inte låta bli att känna mansgrisvibbarna i filmen. Det första Fernando frågar efter när han kommer till byn efter att ha sett en soldat skjuta en annan soldat och sedan ta livet av sig själv, är att fråga efter en "hora". Hans vidare syn på döttrarna är inte heller särskilt smickrande varken för dem eller Fernando själv. Jag har svårt att sympatisera med karaktären liksom de övriga. Antagligen på grund av de extrema, men ändå lite dolda, stereotyperna. Jorge Sanz spelar dessutom över en hel del och hans minspel som ska illustrera Fernandos pilskhet är nog avsedd att vara komiskt, men blir mer obehaglig. Döttrarna, varav Penélope Cruz gestaltar den yngsta, får inte så mycket mer att göra än att vara oskuldsfullt förföriska och det blir tröttsamt i längden. Lite intressant är det med Violetas homosexualitet men det inslaget används bara som en farsartad comic relief då hon såklart saknar all betydelse för Fernando när sanningen går upp för honom. Nej, "Belle Epoque" känns ärligt talat ganska så unken. Fotot är för all del riktigt vackert men det räcker liksom inte för att väga upp bristerna.