What are you waiting for?

Jag funderade en hel del över vilken scen ur Michele Soavis "Stage Fright" som skulle lämpa sig att ingå i detta tema. Scenen ovan är inte den mest fascinerande, mest obehagliga eller den vackraste i filmen. Men den är dels representativ för filmens stil och dessutom lättast att lyfta ur handlingen. Min recension av filmen kan du läsa nedan. Det som tilltalar mig med scenen ovan är att den är både vacker och brutal. Som publik vet vi att mördaren finns bakom ugglemasken och det förstärker bara surrealismen. Skådespelerskan har repeterat. Mördaren improviserar. Musiken och regissörens irriterade anvisningar bidrar också till den märkliga stämningen. Trots att det är en film ger denna scen mig känslan av hur det kan vara när teater möter verkligheten.

Filmscener: Ej repeterat mord...

Temainlägg 2 kommentarer

What are you waiting for?

Jag funderade en hel del över vilken scen ur Michele Soavis "Stage Fright" som skulle lämpa sig att ingå i detta tema. Scenen ovan är inte den mest fascinerande, mest obehagliga eller den vackraste i filmen. Men den är dels representativ för filmens stil och dessutom lättast att lyfta ur handlingen. Min recension av filmen kan du läsa nedan. Det som tilltalar mig med scenen ovan är att den är både vacker och brutal. Som publik vet vi att mördaren finns bakom ugglemasken och det förstärker bara surrealismen. Skådespelerskan har repeterat. Mördaren improviserar. Musiken och regissörens irriterade anvisningar bidrar också till den märkliga stämningen. Trots att det är en film ger denna scen mig känslan av hur det kan vara när teater möter verkligheten.


Har stekt mig i solen hela veckan därav bristen på inlägg men här kommer nu den avslutande delen där jag tittar närmare på John Williams' filmmusik. Egentligen skulle klippet ovan inkluderat "Main Title March", "Leaving Home" och "Love Theme" från "Superman - the Movie" (1978), men eftersom musikspåren vägrade låta sig redigeras får jag istället tipsa om att ni lyssnar på dom på Spotify (på originalsoundtracket såklart). Collaget ovan innehåller istället följande:

The Towering Inferno (1974):
Finale and End Credits: Ett rätt vemodigt och dramatiskt tema präglar denna klassiska katastroffilm. Det är riktigt längesen jag sett den och har bara enstaka minnesbilder. Men ovan kan du höra slutfanfaren som övergår i eftertexterna. Stycket är både storslaget och lite sorgligt. John Williams när han är som bäst med andra ord.

Jaws 2 (1978):
Finding the Orca (Main Title): Jag vet inte hur det kommer sig att John Williams komponerade musiken till klassikern "Jaws", en film som dessutom gav honom ännu en Oscar. Jag misstänker att det kan ha att göra med att Steven Spielberg under lång tid skulle regissera. Soundtracket till "Jaws 2" är långt ifrån lika inspirerat som till den första filmen. Men några höjdpunkter finns, som i detta spår. Istället för att inleda filmen med det klassiska Jaws-temat får vi istället en rätt otäckt aggressiv inledning som stegras och stegras. Därefter lugnar musiken ner sig och introducerar ett tema från den första filmen när dykare hittar vraket efter Orca.

The Big Jolt: Precis som i fallet med "The Towering Inferno" är det evigheter sedan jag såg "Jaws 2" och kan därför inte exakt säga hur musiken används. Men jag valde detta stycke ur den långa slutkampen eftersom jag gillar hur Williams smyger in en liten melodi i ett annars rätt melodilöst och kaosartat spår.

End Credits: Detta är något av en bortglömd John Williams-klassiker och en av mina absoluta favoritstycken. Storslaget, triumferande och lite vemodigt. Precis som i inledningen bygger detta spår hela tiden uppåt, men denna gång är det det goda som segrat. Och detta fantastiska spår får också avsluta serien om John Williams' filmmusik i denna blogg, åtminstone för denna gång...

Soundtracks: John Williams del 3 av 3...

Filmmusik En kommentar


Har stekt mig i solen hela veckan därav bristen på inlägg men här kommer nu den avslutande delen där jag tittar närmare på John Williams' filmmusik. Egentligen skulle klippet ovan inkluderat "Main Title March", "Leaving Home" och "Love Theme" från "Superman - the Movie" (1978), men eftersom musikspåren vägrade låta sig redigeras får jag istället tipsa om att ni lyssnar på dom på Spotify (på originalsoundtracket såklart). Collaget ovan innehåller istället följande:

The Towering Inferno (1974):
Finale and End Credits: Ett rätt vemodigt och dramatiskt tema präglar denna klassiska katastroffilm. Det är riktigt längesen jag sett den och har bara enstaka minnesbilder. Men ovan kan du höra slutfanfaren som övergår i eftertexterna. Stycket är både storslaget och lite sorgligt. John Williams när han är som bäst med andra ord.

Jaws 2 (1978):
Finding the Orca (Main Title): Jag vet inte hur det kommer sig att John Williams komponerade musiken till klassikern "Jaws", en film som dessutom gav honom ännu en Oscar. Jag misstänker att det kan ha att göra med att Steven Spielberg under lång tid skulle regissera. Soundtracket till "Jaws 2" är långt ifrån lika inspirerat som till den första filmen. Men några höjdpunkter finns, som i detta spår. Istället för att inleda filmen med det klassiska Jaws-temat får vi istället en rätt otäckt aggressiv inledning som stegras och stegras. Därefter lugnar musiken ner sig och introducerar ett tema från den första filmen när dykare hittar vraket efter Orca.

The Big Jolt: Precis som i fallet med "The Towering Inferno" är det evigheter sedan jag såg "Jaws 2" och kan därför inte exakt säga hur musiken används. Men jag valde detta stycke ur den långa slutkampen eftersom jag gillar hur Williams smyger in en liten melodi i ett annars rätt melodilöst och kaosartat spår.

End Credits: Detta är något av en bortglömd John Williams-klassiker och en av mina absoluta favoritstycken. Storslaget, triumferande och lite vemodigt. Precis som i inledningen bygger detta spår hela tiden uppåt, men denna gång är det det goda som segrat. Och detta fantastiska spår får också avsluta serien om John Williams' filmmusik i denna blogg, åtminstone för denna gång...


Med precis på dagen en månads försening kommer nu min lilla hyllning till "Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back" som jag hade äran att dela 30-årsdag med den tjugoförsta maj. Denna tribute klipptes ihop när min dator flimrade som värst, därför är den inte helt finslipad när det gäller hur bilderna synkas med musiken. Men överlag blev det helt okej med tanke på att jag höll på att bli blind på kuppen. Musiken består av Star Wars-temat (som enligt mig har bäst arrangemang i "Episode V") följt av The Imperial March och Han and Leia Theme ur eftertexterna. Synpunkter och kommentarer både på klippet och filmen uppskattas givetvis!

En försenad hyllning...

Temainlägg 3 kommentarer


Med precis på dagen en månads försening kommer nu min lilla hyllning till "Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back" som jag hade äran att dela 30-årsdag med den tjugoförsta maj. Denna tribute klipptes ihop när min dator flimrade som värst, därför är den inte helt finslipad när det gäller hur bilderna synkas med musiken. Men överlag blev det helt okej med tanke på att jag höll på att bli blind på kuppen. Musiken består av Star Wars-temat (som enligt mig har bäst arrangemang i "Episode V") följt av The Imperial March och Han and Leia Theme ur eftertexterna. Synpunkter och kommentarer både på klippet och filmen uppskattas givetvis!